Laboratorium Dialogu

9 grudnia 2017, Debata I - Potrzeby pracodawców w zakresie umiejętności i kompetencji absolwentów szkół wyższych

Cel ogólny

Zasadniczym celem projektu jest stworzenie interdyscyplinarnej platformy dialogu nauki z otoczeniem gospodarczym, mającej na celu wymianę doświadczeń oraz wypracowanie nowych idei i rekomendacji. Polegać to będzie na wzmocnieniu kontaktów, wymianie pomysłów i poglądów, w sposób umożliwiający pracownikom Uczelni rozwój naukowo-badawczy, a przedsiębiorstwom podniesienie potencjału zasobów ludzkich.

 

Cele szczegółowe

1. Rozpowszechnienie współpracy i integracja społeczności akademickiej z przedstawicielami praktyki gospodarczej oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń.

2. Identyfikacja potrzeb rynku pracy i możliwości ich zaspakajania dzięki implementacji dobrych praktyk oraz włączenie praktyków w proces dydaktyczny poprzez wspólne tworzenie oferty edukacyjnej, definiowanie efektów kształcenia i przygotowanie programów studiów.

3. Zgromadzenie, interpretacja i upublicznienie wyników badań (w tym ankietowych) w zakresie stopnia zbieżności oczekiwań pracodawców, kadry akademickiej oraz studentów, a także zaproponowanie sposobów ich dopasowywania.

 

Rozwój innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy wymaga coraz mocniejszego zacieśniania współpracy pomiędzy sferami: edukacji, nauki i biznesu. Tradycyjne funkcje dydaktyczne i naukowo-badawcze uczelni wyższych obecnie stają się nieaktualne wobec nowych wyzwań społecznych i cywilizacyjnych. Z jednej strony pracodawcy sygnalizują problem niedostosowania programów kształcenia do zapotrzebowania rynkowego oraz niewystarczający poziom umiejętności absolwentów uczelni. Z drugiej strony absolwenci często zarzucają uczelni niedopasowanie przekazywanej im wiedzy oraz umiejętności do wymagań rynku pracy. Te widoczne dysproporcje wymagają, zarówno od świata nauki, jak i biznesu, stworzenia realnej współpracy polegającej nie tylko na wymianie poglądów, doświadczeń, ale przede wszystkim na aktywnym udziale praktyków w tworzeniu nowych, atrakcyjnych kierunków, specjalności i programów studiów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy. Oczekuje się aktywnego, a zarazem kreatywnego ich zaangażowania w rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych, w tym związanych z funkcjonowaniem rynku pracy. Projekt stanowi odpowiedź na ważne wyzwania w zakresie edukacji i kształcenia, a w konsekwencji daje możliwość budowania konkurencyjnej gospodarki, opartej na innowacjach. Stworzenie platformy współpracy przyniesie również bezpośrednie korzyści, zarówno dla studentów, jak również przedsiębiorców. Aktywna partycypacja studentów w programie współpracy zdecydowanie zwiększy ich szanse na znalezienie zatrudnienia, poprzez lepsze przygotowanie do pracy dzięki pozyskaniu nowych umiejętności, zdolności interpersonalnych oraz nabyciu i rozszerzeniu zdolności myślenia kreatywnego. Sprawne powiązania przedsiębiorstw ze sferą naukowo-badawczą zwiększą ich atrakcyjność, a w rezultacie konkurencyjność i innowacyjność. Dodatkowo, bezpośrednie włączenie pracodawców w działalność dydaktyczną Uczelni będzie sprzyjać podnoszeniu jakości kapitału ludzkiego, co w konsekwencji pozytywnie przełoży się na ich wynik finansowy oraz kreację i możliwości coraz lepszego wykorzystywania potencjału rozwojowego.

 

Strona projektu

Katedra Teorii Ekonomii
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27
31-510 Kraków
kontakt@laboratorium-dialogu.pl